top of page
  • Writer's pictureעו״ד שוש יצחק

המסלול הירוק – דרך מהירה להכרה בנזק הנפשי מהשירות הצבאי




השרות הצבאי בישראל, בין אם זה שירות סדיר ובין אם זה שירות מילואים, מייצר לא אחת חוויות קשות ומאתגרות הפוגעות בבריאות הנפשית של חיילים ומשרתים – מצב בו אנו נוכחים במיוחד לאחר המלחמה האחרונה, בה נחשפנו לעומק הנזקים והפוסט טראומה ממנה סובלים עשרות אלפי חיילים, קצינים ומשרתי מילואים.


מאחר ומצב זה הפך במהלך השנים למוכר ומדובר, מה שהוביל להקמת "מסלול ירוק" המאפשר הכרה מהירה ויעילה בנזק נפשי שנגרם עקב השרות הצבאי.


המסלול הירוק לטיפול בנזק נפשי של חיילים ומשרתי מילואים נוצר בעיקר בשל מספר גורמים מרכזיים:



הבנת החשיבות של טיפול מהיר בפגיעה נפשית


בירוקרטיה היא דבר מייאש גם עבור אנשים בריאים וחזקים, על אחת כמה וכמה עבור אנשים שנפגעו נפשית, וזקוקים לעזרה מהירה. הוכח כבר בעבר שעיכוב בהכרה ובטיפול בנזק נפשי של חיילים יכול להחמיר את מצבם ולגרום לתוצאות קשות כמו אבדן כושר תעסוקתי, בעיות בין-אישיות ואפילו סיכון אובדני. לכן, נוצר הצורך במסלול מזורז שיאפשר הכרה מהירה ומתן טיפול נפשי נחוץ בזמן אמת. בנוסך, מקבלי ההחלטות הבינו שהשירות הצבאי, בעיקר בתנאי קרב, מייצר חוויות קשות ומאתגרות שעלולות לפגוע בבריאות הנפשית - הליכים רגילים להכרה בנזק לא תמיד התאימו למצבים אלו ולא הספיקו להעניק מענה מתאים.




התייחסות לייחודיות הצרכים והאתגרים


לכן, נוצר צורך במסלול ייעודי שיטפל בצורה יעילה באתגרים הייחודיים לחיילים ומשרתי מילואים. המסלול הירוק, שנוסד בשנת 2020, נוצר כדי לאפשר מענה מהיר, ייעודי ונגיש יותר לחיילים הסובלים מפגיעה נפשית בשל שירותם הצבאי, תוך התייחסות לייחודיות הצרכים והאתגרים בתחום זה. אחת המטרות שלו היתה גם להגביר את המודעות והנגישות לטיפול, ולהפחית את החסמים והחשש של חיילים מלפנות לעזרה.


אחת ההטבות המרכזיות של המסלול הירוק היא האפשרות לקבל פטור מביצוע שירות מילואים, המהווה לעיתים מקור נוסף למתח ולקושי נפשי. כמו כן, מקבלי ההכרה זכאים לקבלת תגמולים כספיים, טיפולים פסיכולוגיים, והנגשה של שירותים נוספים להתמודדות עם המצב הנפשי.



תהליך קבלת הפיצויים


התהליך עצמו מתחיל בפנייה לוועדה רפואית צבאית, שם נבדקת הבקשה והמסמכים הרלוונטיים. במידה והוכח קשר ישיר בין מצב נפשי לשרות הצבאי, המשרת יוכר כ"נפגע עקב שרות" ויהיה זכאי להטבות שונות. הליך זה אורך בממוצע כ-3 חודשים, בהשוואה לכ-12 חודשים בתהליך הרגיל.


אחת הסיבות המרכזיות להקמת המסלול הירוק היא ההבנה שהתמודדות עם נזק נפשי הנובע משרות צבאי דורשת טיפול מהיר ויעיל. המתנה ממושכת לקבלת הכרה ותגמולים יכולה להחריף את המצב ולגרום לתוצאות קשות, כמו אבדן יכולת תעסוקתית, קשיים בין-אישיים או אף אובדנות. לכן, המסלול הירוק נועד לייעל ולזרז את התהליך, מתוך הבנה שהטיפול והסיוע הנפשי הם בעלי חשיבות עליונה.



קשיים במימוש הזכויות


למרות היתרונות הברורים של המסלול, עדיין ניכרים אתגרים שונים בהטמעתו והנגשתו בקרב אוכלוסיית המשרתים. חלק מהחיילים אינם מודעים לקיומו, או שחשים סטיגמה בפנייה אליו. לכן, ישנה חשיבות רבה להגברת המודעות והנגשת המידע על המסלול, על מנת לאפשר לכל משרת הזקוק לכך להיעזר בו בצורה יעילה ומהירה.



עזרה מעורכת דין מקצועית


 בעיה נוספת היא שלמרות שמדובר במסלול מקוצר, עדיין יש פה ההתמודדות עם ניירת, איסוף ראיות ועוד, שמקשים מאוד על מבקש השירות. בדיוק בפער הזה נכנסת עו"ד שוש יצחק, שמייצגת חיילים, קצינים ומשרתי מילואים רבים בדרכם לקבלת פיצויים הולמים. אל תתמודדו לבד, ואל תוותרו בשום פנים ואופן על מה שמגיע לכם, פנו עוד היום לעו"ד יצחק שתייצג אתכם ותשיג לכם פיצויים הולמים ומיידים.

0 views0 comments

Comments


  • Facebook
  • Youtube
  • Whatsapp
bottom of page